Cum Windows 95 nu se poate compara cu Windows 10, cum iOS 2 (imi aduc aminte ca era un iPod touch 2nd gen) nu se poate compara cu iOS 9 sau cum VW Golf mk 2 nu se poate compara cu VW Golf mk 7 – incerc sa acopar o arie cat mai larga de domenii unde schimbarile sunt drastice intr-un timp relativ scurt; la fel e si in SEO.

Ce tactici se practicau in 2009 – 2010 si dadeau rezultate vizibile si intr-un timp foarte scurt, nu se mai aplica in 2015. Asta ar trebui sa stie orice expert SEO.

 

  • Pagini focusate pe cuvinte cheie

 

SEO a insemnat inca de la inceput optimizarea continutului pentru a ranka cuvinte cheie. Chiar si eu sustineam ca cel mai bine pe o pagina trebuie sa se faca focus pe un cuvant cheie.

Cum densitatea cuvantului cheie intr-o pagina a devenit o tactica nemafolosita/negativa ( sau asa ar fi trebuit sa se intample) cuvintele cheie in pagina erau foarte importante. Cu cat se optimiza o pagina cat mai mult pentru un cuvant cheie targhetat, cu atat mai bine pentru pozitionarea cat mai buna in SERPS.

De exemplu:

Acelasi cuvant cheie targhetat in title, description, h1, in text (mentionat de cel putin 5 ori).

Ce se intampla in 2015

“Multumita” update-ului Hummingbird, motorul de cautare Google a decis sa reanalizeze importanta paginilor si a implementat un nou mod in a o face. Pe scurt, nu se va mai analiza focusul pe cuvinte cheie ci se vor analiza ideile reprezentate prin cuvinte cheie. Pagina nu va mai ranka pentru cuvinte cheie ci pentru subiectul pe care il reprezinta.

Cand se optimizeaza o pagina pentru cuvinte cheie nu se priveste in ansamblu. Asta insemnand ca totul trebuie analizat din perspectiva motoarelor de cautare si nu din perspectiva pozitionarii, rezultatelor, castigului. Cand rezultatele intr-un timp scurt sunt scopul unei pagini, incetam sa privim in ansamblu.

Google are acces la miliarde de pagini cu acelasi continut si are puterea de a analiza acel continut, astfel intelegand mai bine cu ce o pagina se deosebeste de alta. Cand se doreste a ranka pentru un cuvant cheie precum “saltele ergonomice” dar continutul nostru nu explica deloc de ce este importanta aceasta saltea si nu doar ce alte tipuri de saltele vindem sau ce alte saltele se cumpara, pierdem pe timp indelungat.

Google deja stie ce tipuri de saltele se gasesc si din ce materiale sunt realizate, ce se potriveste fiecaruia, pentru ca cu siguranta utilizatorul a mai cautat, iar motorul de cautare a mai analizat pagini ale producatorilor, ale vanzatorilor si reselleri-lor. Daca vom repeta in pagina noastra “saltele ergonomice” la nesfarsit, nu ne vom deosebi cu nimic si nu vom avea de castigat, ba chiar mai mult am putea fi penalizati.

Asta insemna ca nu mai optimizam paginile pentru cuvinte cheie?

Nu, asta inseamna ca vom folosi expresii apropiate de subiectul “saltele ergonomice”. Deci daca vindem “saltele ergonomice” ar trebui sa ne axam pe invelisul saltelelor, cadrul pe care trebuie sa stea salteaua, materialul saltelei, ce reprezinta ergonomic si ce beneficii are.

Da, se va mentiona despre “saltele/ saltea” si “ergonomic/a/e” de cateva ori, dar nu ne vom concentra pe “saltele ergonomice” ci pe valoarea, functia, materialul, etc., pe care o are o saltea ergonomica pentru potentialul cumparator/ utilizator.

Exemplu:

h1: Saltele ergonomice pentru toata lumea

Text: materialul din care este confectionata salteaua la exterior, materialul interior (spuma, arcuri, etc), saltea cu memorie, functie ergonomica ce sustine corpul intr-o pozitie naturala pentru somn odihnitor, saltea pentru probleme lombare, datorita ergonomiei ceafa si gatul vor fi sustinute intr-un mod cat mai natural, etc.

Ar mai fi de mentionat ca nu toti utilizatorii sunt pregatiti pentru denumiri “pompoase”  si pe langa acest lucru trebuie ca subiectul abordat sa fie gandit in asa fel incat utilizatorul sa fie determinat in a face urmatorul pas.

Trebuie ca continutul sa se axeze pe ceea ce utilizatorul are nevoie. Se pot scrie chiar mai multe pagini cu acelasi subiect, fiecare avand un focus putin diferit. Iar fiecare pagina va ranka pentru diferite cuvinte cheie, ce ar trebui sa acopere toate cautarile utilizatorilor.

 

  • Linkuri cumparate

 

Inainte de algoritmi si update-urile algoritmilor, motoarele de cautare determinau daca o pagina merita sa rankeze pe baza optimizarii on-page. Dupa ce Google a devenit unul dintre cele mai importante motoare de cautare, a decis ca pozitionarea sa se faca nu doar pe baza optimizarii onpage, ci acordand o foarte mare importanta link-urilor.

Doar o mai buna optimizare onpage fata de concurenta, nu a facut decat sa ofere unor site-uri prilejul pozitionarii pe cuvinte cheie care nu erau in concordanta cu subiectul paginii. Google a decis ca era necesar ca nu doar ce spunem despre pagina sa fie un factor de ranking, dar mai mult sa considere ca e mai important ce spun altii despre pagina.

Un link de intrare catre pagina reprezinta un vot pentru pagina noastra, iar cu cat mai multe voturi (linkuri) catre pagina noastra, cu atat probabilitate de a ne pozitiona cat mai bine este mai mare.

Stiind ca link-urile au o influenta foarte mare in rankare, cei mai multi au decis ca cumpararea de zeci/sute de linkuri ajuta nu doar pozitionarea cat mai sus in paginile de cautare, dar si un revenue mai mare fata de suma investita in linkurile cumparate.

De ce este o tactica negativa in 2015?

In urma algoritmului Penguin din 2012, toate incercarile de a manipula prin link building pozitionarea cuvintelor cheie, sunt penalizate. Motoarele de cautare vor sa vada un link castigat pe merit si nu linkbuilding facut intr-un mod deloc natural. Cum stiu motoarele de cautare daca un link este cumparat? Nu stim sigur daca este posibil ca motoarele de cautare sa stie asta, dar cu siguranta se trimit semnale. Cel mai bine ar fi sa nu trimitem semnale negative, pentru ca cu siguranta vom avea de suferit.

Daca cumperi sau oferi linkuri asigura-te ca acestea sa fie nofollow si sa fie doar in interes de promovare. Tagul nofollow ar trebui sa le indice motoarelor de cautare ca nu inceri sa le manipulezi.

Inca poti opta pentru link building natural si anume se pot contacta diferite site-uri in scop de a promova ceea ce ai scris. Exista posibilitatea ca ceea ce ai scris sa intereseze pe foarte multe persoane. Totodata, la fel ca si linkurile, social media are un aspect destul de important in castigarea de linkuri. Comentand la topic-uri interesante, daca scrii subiecte atractive, poti construi o relatie stransa cu comunitatea care te urmareste sau cei pe care-i urmaresti, astfel ei scriind despre tine fara a mai fi nevoie sa o ceri.

 

  • Optimizarea ancorelor

 

De cand linkurile au devenit importante, ancorele au avut scopul lor in acest proces. O ancora reprezinta o foarte scurta descriere a ceea ce urmeaza sa accesam, iar asta acorda o foarte mare relevanta paginii catre care exista link. Daca se promoveaza “carucioare de copii” este absolut normal ca link-ul pe care il promovam sa contina aceste cuvinte.

Motoarele de cautare vor avea in vedere ca acea ancora se refera la acele cuvinte si reprezinta pagina catre care se linkeaza fara a fi nevoie sa o acceseze. Acea ancora fiind primul semnal legat de pagina vizata, pe care il interpreteaza motoarele de cautare. Din aceasta cauza ancorele se foloseau atat de mult prin acest domeniu.

Ce reprezinta ancorele in 2015?

Parte din acest proces de “SEO” o reprezinta postarea de un numar foarte mare de link-uri catre acelasi cuvant cheie targhetat care duc catre aceeasi pagina. Probabilitatea ca foarte multi utilizatori sa indrageasca pagina respectiva si cuvantul cheie targhetat este destul de mica, astfel lasand foarte multe semne de intrebare. Chiar daca se imprastie acele link-uri intr-o perioada indelungata tot se vor trimite semnale negative.

Asta nu inseamna ca nu se vor mai folosi aceste ancore, pentru ca inca ajuta. Dar pentru a ne feri de o penalizare de acest fel, este bine ca linkurile primite sa nu fie intr-un numar foarte mare decat daca avem continut nou in site. Continutul nou din site shared si liked vor indica motoarelor de cautare ca cele din urma au fost castigate si nu manipulate.

Inca un mod de a ne feri de penalizare este ca aceste ancore sa nu fie identice in situatia in care “castigam” aceste link-uri. Chiar daca tindem sa folosim acel cuvant cheie, este bine ca ancora sa reprezinte si cuvintele din imediata apropiere a cuvantului cheie.

In propriul site aceste ancore se pot foarte bine folosi in navigare, breadcrumbs, chiar si daca gasim oportunitate in textul publicat sa facem referinta la o alta pagina din text, putem folosi aceste ancore dar cu conditia sa nu fie aceeasi ancora.

 

  • Arhitectura linkurilor cu ajutorul “nofollow” tag?

 

Cand a aparut tag-ul nofollow, initial a fost creat pentru comentariile spammy de pe blog-uri, dar imediat a devenit un semnal pentru linkurile platite. Era o metoda prin care se indica motoarelor de cautare, catre ce linkuri nu se doreste a oferi din valoarea paginii care linkeaza – e un link platit.

Curand s-a incercat, cu ajutorul tag-ului sa se manipuleze cum link flow-ul se transmite in site. Se specula ca daca ai mai multe link-uri pe pagina si doar unul este “dofollow”, catre acesta s-ar transmite toata valoarea paginii.

Daca aveai pagini in site catre care nu doreai sa se transmita link flow, nu era mai simplu decat ca acele pagini sa contina si tag-ul nofollow si acele pagini nu erau luate in considerare. Daca Pagina 1 are trei linkuri catre Pagina 2, trebuia ca doua dintre ele sa contina “nofollow” si trimitea din valoare catre 1 singur link.

Ex:Pagina 1 100%

– link dofollow Pagina 2 transmite 50%

– link dofollow Pagina 2 transmite 50%

Ex2: Pagina 1 100%

– link nofollow Pagina 2 transmite 0

– link dofollow Pagina 2 transmite 100%

 

Ce reprezinta tag-ul “nofollow” acum?

Problema e ca cu aceasta arhitectura a link-urilor, conform lui Matt Cutts, nu a functionat niciodata. Si tot el a precizat ca nu se previne transmiterea autoritatii din pagina, ci prin nofollow se previne transmiterea autoritatii catre pagina catre care se linkeaza (link catre blog-ul lui Matt Cutts).

Adica daca am avea zece link-uri pe o pagina si doar unul dofollow, acesta ar primi 10% valoare si restul s-ar pierde.

Exemplul 2 mai exact inseamnand:

Pagina 1 100%

– link nofollow Pagina 2 transmite 0

– link dofollow Pagina 2 transmite 50%

Prin urmare, nofollow n-ar trebui sa se foloseasca pentru linkurile interne, ci mai degraba pentru linkurile externe. Daca tag-ul nofollow este folosit in site, nu se acorda mai multa valoare altor pagini, ci in aceeasi proportie ca in cazul in care nu ar exista acel nofollow. Doar ca restul procentelor se pierd.

Dar ce facem cu linkurile necesare unei functionalitati, design, etc.?

Mai exista posibilitatea ca in site sa fie nevoie de anumite linkuri care sunt necesare unei functii, iar acele linkuri scad din autoritatea paginii. Solutia ar fi sa se elimine linkurile pentru acele functii.

Dar daca exista functii precum: log out, cart, review, social buttons, sortare, filtrare, email page si apar ca link-uri, acestea n-ar trebui sa existe, pentru ca si acestea scad din valoarea paginii. In schimb aceste functii on-click, ar trebui sa functioneze cu ajutorul Javascript.

Aici un bun exemplu ar fi share-urile, care sunt o functie dar nu o pagina noua pentru utilizator. Functia se trimite, dar utilizatorul ori ramane in site, ori se intoarce. Nu e nevoie de hyperlink-uri pentru functii cand Javascript este de ajuns. Google urmareste (nu de foarte mult timp) link-urile Javascript, dar nu transfera din link juice.

 

  • Continut, continut si mai mult continut (text) !

 

Fara text nu prea avem nimic. Problema este ca acest continut text, in trecut, a fost folosit doar in scop de o buna pozitionare in paginile de cautare. Fara ca acest text sa insemne ceva, fara ca site-ul sa verifice datele mentionate, fara ca continutul sa fie de calitate, iar toata lumea avea de castigat, mai putin utilizatorul.

Ce se intampla in 2015 fara continut de calitate?

Utilizatorul nu gasea nimic de valoare/ ceea ce cauta in pagina in care ateriza. Drept urmare, Google a introdus Panda update, care viza site-urile ce nu produc continut si paginile contin text doar pentru o buna rankare in SERPS. Aici, site-uri care vindeau anunturi, linkuri platite, etc., care castigau din acest “continut de calitate”, au fost loviti, facand loc site-urilor cu adevarat continut de calitate.

Nu trebuie sa ne ferim in a produce continut, dar nici sa nu analizam daca merita ca utilizatorii nostri sa-l citeasca/ sustina. Defapt, concentreaza 10 articole slabe intr-unul singur, cu un subiect interesant si cu o autoritate foarte mare. Scopul fiind producerea de continut incitant, iar daca continutul devine din ce in ce mai slab, ne pierdem din autoritate si din reputatie. Totodata continutul de calitate se va promova in mod natural, iar afacerea se va dezvolta.

E foarte usor sa fim pasibili de o penalizare, dar cel mai bine ar fi sa evitam acele tactici care aduc un plus doar pe termen scurt si nu pe termen indelungat. Nu avem o garantie ca tacticile de luna aceasta vor da rezultate si luna urmatoare, in schimb trebuie sa ne ferim de penalizari si sa ne concentram pe creearea de legaturi relevante si valoroase cu vizitatorii.

 

1 comentariu la “SEO in 2015

Posteaza un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.